5 דרכים בהם תחום ה-AI משנה את האקדמיה

עידוד חשיבה ביקורתית, למידה עם צוותים בינלאומיים ושינוי סביבת הלמידה – הם רק חלק מהדרכים בהם שינו ChatGPT ודומיו את עולם האקדמיה

נראה כי אין כמעט אדם בוגר בעולם המערבי שלא שמע על ChatGPT, מידג'רני ודומיהם, ואף התנסה בהם. הפריצה של כלים אלו לתודעה, והפיכת היכולות שלהם לזמינה וקלה כל כך ליישום – יצרה שיח חדש. אין ספק כי הבינה המלאכותית הגנרטיבית – Generative AI – מייצרת שינויים רבים בכל תחומי החיים, וצפויה להוביל לשינויים רבים נוספים – חלקם קיצוניים. האתגרים שהטכנולוגיה הזו מעמידה בפני עולם האקדמיה הם רבים ומחייבים מענה מידי, וזאת כדי לצייד את הבוגרים והבוגרות העתידיים בכלים המתאימים ביותר.

מה הן הדרכים הבולטות בהן תחום ה-AI משנה את תחום האקדמיה?
  1. מרחיבים את מעגלי הידע

    כלי ה-AI מוכיחים כי מקורות הידע הם בלתי מוגבלים, אבל כדי לייצר תוצרים מעמיקים חשוב לדעת איך להגיע לאותם מקורות. במקום להסתמך רק על החומרים האקדמיים – יש דרכים נוספות להרחיב את השיח ולהעמיק אותו. במסלול האקדמי המכללה למינהל לומדים בכיתות חכמות המצוידות במיטב הטכנולוגיות המאפשרות יישום של שיטות למידה המאפשרות יצירת דיונים עם מגוון אנשים בין אם זה על ידי למידה בצוותים, למידה עם עמיתים בחו"ל ועוד.

  2. לא רק מרצה וכיתה

    AI שינה את האופן שבו מרצים בוחרים להעביר את השיעור שלהם. אם עד כה שיטת הלימוד הסטנדרטית היתה ישיבה בכיתה וצפייה במרצה רושם על לוח או מעביר מצגת – יותר ויותר מחלחלת לעולם האקדמיה ההבנה כי נדרשות שיטות למידה אחרות. לכן, המסלול האקדמי המכללה למינהל הקים מרכז סימולציות המבוסס על משחקי תפקידים. משחקי התפקידים מתרחשים בחדרים ייעודיים המתועדים בטכנולוגיית הקלטה וצילום מזוויות שונות, ומשודרים לכיתות הלימוד לצורך תחקור וניתוח אירועי אמת באמצעות מודלים המיועדים לאימון סימולטיבי.

  3. מובילים חדשנות ויצירתיות

    תרגילי נשימה, דמיון מודרך, האקתונים בשיתוף עם התעשייה – הם רק חלק מהדרכים בהם עושים שימוש במכללה למינהל על מנת לייצר חשיבה חדשנית, יצירתית, מאתגרת היוצאת מהשבלונה – חשיבה שכלי ה-AI לא מסוגלים לייצר, לפחות לא כעת. יצירת עוד ועוד מסגרות כאלו במסגרת האקדמיה, היא חלק בלתי נפרד מהתמודדות עם כלי ה-AI ושימוש בכלים אלו ככלים משלימים.

  4. מעודדים חשיבה ביקורתית

    ChatGPT הופך את כל ההתמודדות עם עבודות אקדמיות לקלה הרבה יותר עבור הסטודנטים והסטודנטיות ולמאתגרת עבור המרצים והמרצות. כאשר ניתן לבקש מכלי טכנולוגי לייצר עבודה אקדמית על סמך שאילת השאלות הנכונות – קשה מאוד להעריך את היכולות האמיתיות של הסטודנט. בנקודה הזו מרצים ומרצות יצטרכו לחשוב על כלים חדשים למדוד את ביצועי הסטודנטים, המעודדים את הסטודנטים לחשיבה ביקורתית כזו שהמחשב לפחות כרגע – לא מסוגל לייצר.

  5. עם הפנים קדימה

    כלי ה-AI הקיימים, ואלו שעוד יבואו, מחייבים סט חדש של כלים מעובדי העתיד. מי שירצו להשתלב בשוק התעסוקה בצורה מוצלחת, יצטרכו לדעת כיצד לעבוד על כלים אלו – ולא רק לפתח אותם. האקדמיה כבר חושבת כיצד ללמד את הדרכים לעבוד עם כלים אלו, לדעת לשאול את השאלות הנכונות ולתת את ההוראות המדויקות במגוון של תחומים – כדי להגיע לתוצרים המדויקים ביותר.

קשה להעריך את היקף השינויים וההשפעה של תחום ה-AI, שאת ניצניהם ניתן לראות כבר עכשיו, אבל אין ספק כי גופים אקדמיים שלא יאמצו שינויים הכרחיים, ויפתחו דרכים יצירתיות להתחדש – יישארו מאחור.

לרישום ומידע נוסף




    [current_url]


    רוצה לשמוע פרטים על מעונות הסטודנטים

    אני מאשר/ת ומסכים/ה לרישום פרטיי במאגרי המידע של המסלול האקדמי המכללה למינהל, לרבות לצורך דיוור ישיר של כל דבר פרסומת ועדכונים באמצעי ההתקשרות השונים.

    מדיניות פרטיות

    לרישום ומידע נוסף




      [current_url]


      רוצה לשמוע פרטים על מעונות הסטודנטים

      אני מאשר/ת ומסכים/ה לרישום פרטיי במאגרי המידע של המסלול האקדמי המכללה למינהל, לרבות לצורך דיוור ישיר של כל דבר פרסומת ועדכונים באמצעי ההתקשרות השונים.

      מדיניות פרטיות